FANDOM

Urthemiel, nazywany również Smokiem Piękna – jeden z siedmiu Dawnych Bogów, starożytnych smoczych bytów, które wedle powszechnych wierzeń zostały uwięzione przez Stwórcę w podziemnych więzieniach za próby odebrania mu wyznawców. Był piątym Dawnym Bogiem przemienionym w arcydemona, który prowadził mroczne pomioty na powierzchnię podczas Piątej Plagi.

Wśród starożytnych Tevinterczyków uznawany był za najbardziej sprawiedliwego i wdzięcznego z Dawnych Bogów. Nie wiadomo, czy jest to integralną częścią wierzeń Tevinterczyków, ale przynajmniej niektóre smocze sekty wierzą, że Urthemiel spłodził córkę – Urzarę.

Wierzenia Edytuj

W czasach, kiedy kult Dawnych Bogów był szeroko rozpowszechniony w całym Thedas], istniało święto Urthalis poświęcone Urthemielowi, obchodzone na początku pluitanisa. Po nastaniu Plag jego nazwę zmieniono na Odzimienie i obecnie poświęcone jest Stwórcy. Z Urthemielem utożsamiana była niegdyś konstelacja Bellitanus.

Podobnie jak pozostali Dawni Bogowie, Urthemiel namawiał siedmiu magistrów starożytnego Imperium Tevinter, żeby weszli do Złotego Miasta i strącili z tronu Stwórcę. Podczas rozmów ze swoim wielkim kapłanem, używającym pseudonimu „Architekt Piękna”, przekonał go do tego pomysłu.

Udział Edytuj

W odróżnieniu od wcześniejszych arcydemonów, Urthemiel nie został odnaleziony i spaczony przez hordę mrocznych pomiotów, a przez pojedynczego pomiota – Architekta. Był on przekonany, że po wprowadzeniu do jego organizmu krwi Szarego Strażnika, Dawny Bóg przestanie mieć władzę nad pomiotami. Jego założenia okazały się jednak błędne – Urthemiel przemienił się w arcydemona w roku 9:30 Smoka, a dziesięć lat później ruszył na powierzchnię, zapoczątkowując Piątą Plagę.

Dragon Age: Początek Edytuj

Strażnik po raz pierwszy widzi Urthemiela w koszmarnym śnie. Jakiś czas później widzi go w Okopach Śmierci, gdzie dowodzi hordą mrocznych pomiotów wyruszających na powierzchnię. Arcydemon prowadzi je na Denerim, stolicę Fereldenu, gdzie zostaje zgładzony przez ostatnich Szarych Strażników w kraju. Piąta Plaga okazała się być najkrótszą w historii, kończąc się w tym samym roku, w którym się zaczęła. Jeżeli przed zgładzeniem Urthemiela Strażnik zdecydował się przeprowadzić rytuał z Morrigan, dusza arcydemona zostaje przeniesiona do ciała nienarodzonego dziecka wiedźmy, która twierdzi, że nie będzie ono złe, a jedynie będzie posiadało jego duszę.

Dragon Age: Inkwizycja Edytuj

Jeżeli Strażnik zdecydował się na przeprowadzenie rytuału, Morrigan urodziła syna, Kierana, którego poszukuje jej przybrana matka – Flemeth. Wiedźma zwabia go do siebie przez eluvian, a w ślad za nim ruszają Morrigan i Inkwizytor. Flemeth wyjawia, że jest opętana przez duszę elfiej bogini Mythal i proponuje oddanie jej Kierana w zamian za to, że już na zawsze da jej spokój. Morrigan, uważając, że Flemeth chce posiąść ciało Kierana, wybiera syna. Flemeth usuwa z jego ciała duszę Urthemiela i oddaje chłopca Morrigan, duszę zabierając dla siebie.

Ciekawostki Edytuj

  • W przewodniku do gry stołowej Urthemiel określony został jako kobieta: „Pierwotnie tevinterska bogini piękna, obecnie przerażająca, zła i głodna”. Patrick Weekes potwierdził jedna, że Urthemiel był płci męskiej.

Zobacz też Edytuj

Mroczne pomioty
Plagi Pierwsza · Druga · Trzecia · Czwarta · Piąta
Stworzenia Pospolite Arcydemony · Dzieci · Emisariusze · Genloki · Ghule · Hurloki · Matki lęgu · Ogry · Wrzeszczoty
Siedmiu Architekt · Koryfeusz
Dawni Bogowie Dumat · Zazikel · Toth · Andoral · Urthemiel · Razikale · Lusacan
Zobacz też Czerwone lyrium · Głębokie Ścieżki · Legion Umarłych · Skażenie · Szarzy Strażnicy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki