Fandom

Dragon Age Polska Wiki

Thedas

1649stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Thedas – kontynent leżący na południowej półkuli, jedyny jak dotąd znany kontynent z uniwersum Dragon Age, na którym rozgrywa się akcja wszystkich gier, powieści i komiksów. Można założyć, że w uniwersum znajdują się również inne kontynenty, ponieważ qunari przybyli do Thedas z nieznanej krainy leżącej za Oceanem Północnym. Według niektórych źródeł, również ludzie przybyli na kontynent z ziem leżących na północy.

Słowo „Thedas” pochodzi z tevinterskiego, gdzie pierwotnie określało ziemie graniczące z Imperium, a w późniejszym czasie nazwę taką nadano całemu kontynentowi.

Szacunkowo kontynent zamieszkiwany jest przez ponad dwadzieścia milionów osób[1].

Chociaż Thedas nazywane jest kontynentem, jest to uproszczenie i w rzeczywistości należy traktować go jako subkontynent. Przemawia za tym fakt, że na południu za Głuszą Korcari (prawdopodobnie również na północy za Lasem Donark i zachodzie za Górami Myśliorogu) rozciągają się tereny nieznane Thedasianom, będące częścią kontynentu, na którym położone jest Thedas.

Geografia Edytuj

Mapa Thedas

Mapa Thedas

Stworzył Nazg2001Stworzył Nazg2001
Zobacz

Na powierzchni Edytuj

  • Anderfels – królestwo w północno-zachodniej części Thedas
  • Antiva – królestwo we wschodniej części Thedas
  • Elvhenan – starożytne państwo elfów
  • Estwatch – wyspa-twierdza
  • Ferelden – królestwo w południowo-wschodniej części Thedas
  • Imperium Tevinter – imperium w północnej części Thedas
  • Nevarra – królestwo w centralnej części Thedas
  • Orlais – imperium w południowo-wschodniej części Thedas
  • Par Vollen – zajmowana przez qunari wyspa w północno-wschodniej części Thedas
  • Rivan – królestwo w północno-wschodniej części Thedas
  • Seheron – wyspa leżąca na północy Thedas
  • Wolne Marchie – konfederacja miast-państw w północnej części Thedas

Za leżącą na południu Głuszą Korcari znajdują się mroźne pustkowie, na które zapuszczają się tylko Chasyndzi. Na wschodzie nie znajdują się żadne ziemie, chociaż podróż w tym kierunku uniemożliwiają Góry Myślirogu, podobnie jak Las Donark na północnym wschodzie. Na północy, w pobliżu równika, leży Par Vollen.

Thedas obmywają dwa oceany – z północy Ocean Boerycki, a ze wschodu Amarantowy Ocean.

Na kontynencie znajduje się również sześć mórz. Morze Przebudzonych rozciąga się pomiędzy Orlais, Wolnymi Marchiami i Fereldenem. Morze Wenefickie rozciąga się pomiędzy Rivanem a Par Vollen, pomiędzy Amarantowym Oceanem a Oceanem Boeryckim. Morze Noceńskie obmywa Tevinter, północno-wschodnia część Fereldenu leży nad Zamarzniętym Morzem. Pomiędzy Anderfels a Seheronem leży Morze Koleańskie, z kolei na wschód od Anderfels i Donark leży Morze Volca. Największymi jeziorami w Thedas są Jezioro Kalenhad leżące w Fereldenie, Jezioro Celestin i Siarkowe Jeziora.

Pod powierzchnią Edytuj

Krasnoludy od tysiącleci tworzyły pod Thedas sieć podziemnych połączeń, nazywanych Głębokimi Ścieżkami, które łączyły ich thaigi. Cztery największe królestwa krasnoludów to:

Uwagi Edytuj

  • Nad Thedas świecą dwa księżyce. Mniejszy nazywany jest Satina, od którego wywodzi się nazwa obchodzonych w grze świąt znanych jako Satinalia.
  • Według Davida Gaidera, planeta, na której położone jest Thedas, nie ma nazwy, ponieważ mieszkańcy kontynentu uważają go za cały świat.
  • Odmierzanie czasu nie jest w Thedas zbyt dokładne. Krasnoludzie zegary są mało znanym, ale godnym uwagi wyjątkiem.

Ciekawostki Edytuj

  • Nazwa kontynentu była pierwotnie stosowanym na forum BioWare akronimem pochodzącym od słów „The Dragon Age Setting”, co można przetłumaczyć na „Miejsce akcji Dragon Age”.

Zobacz również Edytuj

Wpisy w kodeksie Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki