FANDOM

Minratus – stolica Imperium Tevinter, w której urzędują archont i Boski Zakonu Imperialnego. Jest największym miastem w Thedas, wzniesionym na skalistej wyspie nieopodal wybrzeża. Dostać do niego można się korzystając wyłącznie z jednego mostu, który w razie potrzeby może zostać zniszczony. W mieście znajdują się ogromne porty i stocznie oraz szereg podziemnych katakumb, w których przetrzymywana jest ilość żywności wystarczająca do tego, żeby wykarmić mieszkańców przez rok[1].

Historia Edytuj

Ludzie przybyli na kontynent z tropikalnych wysp Par Vollen i osiedlili się na wybrzeżu Thedas, a pierwszym założonym przez nich miastem był Minratus. W późniejszych wiekach plemię Neromenianów podzieliło się na różne klany, które założyły takie miasta jak Qarinus, Marnus Pell czy Vyrantium, ale żadne nie było w stanie dorównać Minratusowi, będące stolicą klanu Tevinterczyków. Ci ostatecznie zjednoczyli pod sobą pozostałe klany, a Minratus stał się stolicą Imperium, a zarazem całego znanego świata.

W mieście rozpoczęto budowę Traktu Imperialnego rozciągającego się na całe Thedas, służącego m.in. do transportowania z okolic Kirkwall czarnego turmalinu, z którego wzniesiono wiele budowli, w tym m.in. świątynie Dawnych Bogów. Strzeżone przez wysokie mury, mocarne golemy znane jako Molochy[2][3] oraz potężną magię krwi, miasto rozrastało się przez kilka wieków. W międzyczasie do władzy doszli magowie, którzy w roku 0 IT ustanowili rządzoną przez archonta radę zwaną Magisterium[4].

Gwałtowny rozwój Minratusu został powstrzymany przez Pierwszą Plagę. Chociaż mroczne pomioty nie zdołały zdobyć murów miasta, a po zakończeniu Plagi kolejni archonci koncentrowali się przede wszystkim na odbudowie stolicy, poczyniono to kosztem porzucenia odleglejszych terenów, co skutkowało mniejszą ilością surowców i niewolników potrzebnych do dalszej ekspansji Minratusu.

Kilkadziesiąt lat później miasto stało się celem najazdu barbarzyńców pod przywództwem Andrasty, którym w roku -171 Starożytności niemalże udało się je zająć. Minratus ocalał wyłącznie za sprawą zdrady Maferata, męża Andrasty, który wydał ją archontowi, a ta została spalona na stosie w centrum miasta.

W Wieku Boskiej, po nastaniu Drugiej Plagi, miasto ponownie oblegane było przez mroczne pomioty, którym raz jeszcze nie udało się go zdobyć. Pomiędzy rokiem 4:40 Czarnego i 5:10 Świętych Minratus stał się celem łącznie czterech Świętych Marszów zwołanych przez Boskie przeciwko Zakonowi Imperialnemu, a kolejnych zaniechano wyłącznie ze względu na nastanie Czwartej Plagi. W Wieku Stali Minratus oblegany był przez qunari, którzy zdobyli niemalże całe północne Thedas, jednak nawet ich działa nie były w stanie skruszyć murów stolicy Imperium.

Obecnie miasto pełne jest uchodźców uciekających przed niekończącą się wojną Tevinteru z qunari. Niegdysiejsze świątynie Dawnych Bogów są pałacami Zakonu Imperialnego albo Kręgów, a stulecia dekadencji sprawiły, że miasto z każdym kolejnym rokiem popada w coraz większą ruinę. Wiele budynków bliskich jest zawalenia, ale utrzymywane są wyłącznie dzięki magii[5], a codziennym widokiem mieszkańców jest „porośnięty liszajami, murszejący kamień i majaczące w tle starzejące się wieże”[6].

Miejsca Edytuj

  • Krasnoludzka ambasada, znana jako Ambassadoria, założona przez archonta Dariniusa jako gościnny dom dla króla Endrina Kamiennego Młota. Wciąż znajduje się w użytku i uważana jest za jeden z największych cudów świata. Znajduje się w całości pod ziemią, żeby pracujące w niej krasnoludy nie straciły przynależności kastowej[7].
  • Wielka Arena Prób – wzniesiono ją w roku -1200 Starożytności[8] na podstawie krasnoludzkiego projektu. Ma kształt graniastosłupa trójkątnego, na zewnątrz znajdują się wiszące tarasy z ogrodami, nazywane „zielonym klejnotem w sercu kamiennego miasta”[1].
  • Krąg Maginów, druga najstarsza budowla w Imperium, pierwotnie będąca świątynią Razikale, obecnie najlepiej zachowany przykład architektury starożytnego Tevinteru[1].
  • Srebrna Iglica, siedziba Czarnego Boskiego[9].
  • Plac Trzech Archontów, na którym znajduje się m.in. rzeźba Dariniusa Przewoźnika[6].

Znani mieszkańcy Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Minratus to jedyna położona na powierzchni miejscowość, która do ochrony używa nazywanych Molochami golemów. Ich pancerze ozdobione są symbolami konstelacji Servani, nazywanej też „Skutym Człowiekiem”, przedstawiającym mężczyznę dźwigającego ciężkie łańcuchy. Konstelacja ta utożsamiana jest z Andoralem, Dawnym Bogiem Niewolników[2]. Za konserwację Molochów odpowiedzialna jest rodzina magistra Anodatusa, która otrzymuje na ten cel uposażenie z miejskiej kasy, ten jednak je defrauduje[6].
  • Według Pieśni Wyniesienia, kiedy stwórca powróci, Minratus będzie miejscem, w którym Andrasta wybaczy ludzkości grzechy i przywróci pierwotny porządek[10].
  • Devera sugeruje, że elfy zabierane z denerimskiego obcowiska były dostarczane do Minratusu.
  • Minratus można porównać do Rzymu (fiasko zdobycia miasta przez Andrastę).

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki