FANDOM

Niewielu podróżuje drogą na zachód, do Perendale, dla przyjemności. Tamtejsze skaliste okolice zamieszkują chyba tylko poszukiwacze srebra, wiwerny i zadziwiająco agresywny gatunek kozicy. Dawno temu, pobliskie góry aż roiły się od smoków. Może to dlatego królowie Perendale zwrócili na nie uwagę?

Na pewno nie ze względu na kozice.

Choć ziemie te od schyłku Wieku Błogosławionego należały do Nevarry, podróżujący znajdą tam wiele elementów architektury przypominającej prowincjonalne orlezjańskie miasteczka. Brama główna Perendale jest przyozdobiona wielką płaskorzeźbą, która przedstawia lwy zabijające smoka. Orlezjańskie lwy można znaleźć na różnych budynkach w mieście. Wielu jego mieszkańców nadal kurczowo trzyma się nadziei, że cesarzowa na powrót przyłączy miasto do cesarstwa. Historycy przeważnie są zgodni, że kilkusetletnia wojna między Orlais a Nevarrą nie wybuchła przez smoki, srebro, a już na pewno nie przez kozice. Wywołali ją cesarz Etienne Valmont i ród Pentaghastów. W 7:82 Burzy, ród Pentaghastów po raz pierwszy od wielu pokoleń ponownie przejął tron i zapragnął odbudować sojusze utracone za czasów dynastii van Markhamów. Udali się przeto z poselstwem do cesarza, aby utrwalić traktat pokojowy dzięki małżeństwu. Cesarz, na którego mocno naciskano w kwestii spłodzenia potomka, porzucił tedy cesarzową, z którą był żonaty od 17 lat, poślubił księżniczkę Sotirię Pentaghast i teoretycznie przypieczętował tym obietnicę pokoju i współpracy między Nevarrą a Orlais.

Obietnic niełatwo jednak dotrzymać. Do 7:97 Burzy, Sotiria wciąż była bezdzietna, a cesarz wysłał ją do klasztoru, żeby poślubić swą kochankę. Jak chyba wszyscy poza Etienne’em przewidzieli, Nevarczykom nie przypadło to do gustu. Do pałacu cesarskiego zaczęły napływać całe wozy listów ze złorzeczeniami. Wkrótce Orlais najechał mały oddział wojska Pentaghastów i odbił księżniczkę Sotirię. Nevarczycy nie podjęli jednak jeszcze działań zbrojnych. Postanowili zagrać taktycznie i wybrać najlepszy moment do ataku.

W 8:46 Błogosławionego, kiedy większość armii orlezjańskiej była zaangażowana w wojnę w Fereldenie, Pentaghastowie rozpoczęli wojnę z Orlais. Orlezjanie zorganizowali obronę i wyparli Nevarczyków z Ghislain i Arlesans, jednak zapłacili za to większością swoich terytoriów północnych. Perendale zostało stracone i już nigdy nie udało się go odzyskać. Dziś stoi jako żywy dowód na to, że pokój między tymi dwoma narodami jest niemożliwy.

— Fragment dzieła W poszukiwaniu wiedzy: Podróże uczonego Zakonu pióra brata Genitivusa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki