FANDOM

Nowicjusz wierzy, że najważniejszy jest jego miecz, a jego tarcza służy do prezentowania barw swojego rodu. Wszyscy drwią z takiej głupoty, ale starszy uczeń, który swą tarczę ma za znak od Stwórcy, mówiący, że nie można go powalić, jest trochę mądrzejszy. Wojownik opuszczający pole bitwy z wgniecioną i poszarganą tarczą chwalony może być za męstwo. Wojownik, którego tarcza ledwo została draśnięta, chwalony powinien być za swe umiejętności.

Pamiętaj, że każdej metalowej tarczy kształt nadano przez wykucie i że w podobny sposób można ją odkształcić. Nawet uderzenie, które jej nie przebije, przekazuje impet na twoje ramiona i barki, a ból i wstrząs zmóc mogą nawet najsilniejszego wojownika. W pojedynku z jednym przeciwnikiem można zyskać krótką przewagę przyjmując uderzenie bezpośrednio na tarczę, by następnie je odwzajemnić; jeśli broni się kogoś, można nie mieć innego wyboru. We wszystkich innych przypadkach – czy to przeciwko jednemu lub wielu oponentom – lepiej wykorzystywać tarczę, by ukrywać ruchy swych bioder i barków, i zmusić przeciwnika do skupienia się na niej zamiast na sobie.

Ta sama zasada sprawdza się podczas walki z podobnie osłoniętym nieprzyjacielem. Celem nie jest tarcza, lecz stojący za nią człowiek. Okrążanie lub zwarcie tarcz może zapewnić ci korzystną pozycję i przewagę. Jeśli to się nie uda, zasyp obronę przeciwnika gradem uderzeń, aż ten się zmęczy i zacznie opuszczać gardę. Jeśli nie masz wprawy, by ominąć tarczę, ani sił, by zmęczyć przeciwnika, prawdopodobnie zginiesz.

— Fragment Medytacji o posługiwaniu się ostrzarni autorstwa fechmistrza Massache’a de Jean-miena, lektura obowiązkowa w Académie des Chevaliers

Więcej z Fandomu

Losowa wiki