FANDOM

Plaga pustoszyła ziemie od wielu miesięcy; armie wielkich królów zebrały się, by stawić jej ostatni opór. Gdy promienie słońca przeniknęły przez warstwę chmur kłębiących się na ciemnym niebie, oświetliły bezkresną masę mrocznych pomiotów z arcydemonem na czele.

To wtedy – gdy zdawało się, że odwaga zawiodła, a zgromadzonych czeka niechybna śmierć – nadeszła Szara Straż.

Nadciągnęli z trzepotem skrzydeł, głośnym niczym bicie potężnych bębnów, i stanęli przed armiami ludzi. Szarzy Strażnicy, surowi i nieustraszeni, maszerowali naprzód, zawsze pomiędzy ludźmi a napierającymi pomiotami. Zasłaniali ludzi własnymi ciałami i utrzymali tę linię, dopóki arcydemon nie zginął, a ostatni z pomiotów nie został wdeptany w pył. Potem, nie prosząc o nagrody czy pochwałę swej ofiarności, Szarzy Strażnicy odeszli. Gdy chmury się cofnęły, a słońce znów w pełni oświetliło skażoną ziemię, wielcy królowie ujrzeli, że nie stracili nikogo, że nie przelano ludzkiej krwi.

Ta historia nie opisuje żadnej z bitew, jakie stoczyli Szarzy Strażnicy, a zarazem dotyczy wszystkich. Oni zawsze bronili nas przed mrocznymi pomiotami, ponosząc straty, żeby oszczędzić ich nam.

— Adaptacja legendy o Szarej Straży

Opisywana powyżej historia jest szeroko znana, choć zmienia się zależnie od regionu. Na przykład mieszkańcy Wolnych Marchii zastąpią „wielkich królów” tytułami nadawanymi w ich państwach-miastach. W Fereldenie rzekomą armię Straży zastępuje się jedynie dwoma Strażnikami, reprezentującymi bohaterów, którzy pokonali arcydemona w Denerim podczas Piątej Plagi.

„Trzepot skrzydeł” odnosi się do gryfów, których rzekomo dosiadali w bitwie Szarzy Strażnicy. Choć gryfy wymarły dawno przed ostatnią Plagą, jednak pojawiają się w licznych opowieściach, czasami służąc jako metafora niepohamowanej odwagi Strażników, a czasami jedynie dla uciechy spragnionej wrażeń publiczności.

— Fragment Opowieści o Strażnikach pióra siostry Manon

Powiązane wpisy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki