FANDOM

Współczesna historia często zapomina, że „Szalony Cesarz Reville” był na początku uważany za geniusza wojskowego. Pomimo ostrzeżeń brata bliźniaka, Gratiena (młodszego o zaledwie godzinę), zaangażował Orlais w inwazję na Ferelden – która okazała się niezwykle udana. W trakcie jednej kampanii Reville powiększył zasięg cesarstwa na całe południowe Thedas i pozwolił, by dworowi zamarzyły się jeszcze większe osiągnięcia. Zwycięstwo miało jednak swoją cenę i kiedy przewidywania Gratiena o wojnie z oportunistyczną Nevarrą okazały się prawdziwe, rycerzy Orlais spotkała spektakularna klęska. Wszystko, co wiemy z historii, świadczy o tym, że wielki książę Gratien miał na sercu wyłącznie najlepsze interesy brata. Był człowiekiem życzliwym, kochającym swoje dzieci i żonę, i – według wszystkich odnalezionych listów – wielce uradowanym, że nie ciąży mu brzemię korony.

Reville jednakże z ulubieńca dworu zmienił się w obiekt kpin i plotek. Był otoczony przez dworzan, którzy podszeptywali, że za jego krytyką stał brat, i gdy w okupowanym Fereldenie wybuchł bunt, sprawy przybrały jeszcze gorszy obrót. Zaczęto otwarcie mówić o posadzeniu Gratiena na tronie. Kiedy markiza Yvette, matka Reville’a, która miała na niego uspokajający wpływ, umarła, co doprowadziło syna do rozpaczy, coś w nim pękło. Reville wydał rozkaz zabójstwa Gratiena i całej jego rodziny w posiadłości w Sablissent podczas święta Wniebowstąpienia. Gratien, jego żona, trójka dorosłych dzieci i ośmioro wnucząt – z których najmłodsza, Camille, miała osiem miesięcy – zostali zamordowani i wrzuceni do zbiorowego grobu, a ich ciała spalono.

Ta brutalna rzeź przeszyła dreszczem cały dwór i nawet dzieci cesarza bały się wypowiadać przeciwko niemu. Stawał się coraz bardziej paranoiczny i zaczął nosić zbroję za każdym razem, gdy opuszczał swoje komnaty. Podupadł na zdrowiu, ale nie wpuszczał do pałacu żadnych lekarzy. Od roku 8:50 Wieku Błogosławionego przestał opuszczać swoje komnaty. Paranoja Reville’a stała się tak wielka, że potrawy mógł przygotowywać dla niego tylko jeden kucharz i tylko pod okiem dziesięciu rycerzy. Żywił się wyłącznie dziczyzną, a jego stan zdrowia, co nie dziwi, był zły. W roku 8:51 Wieku Błogosławionego cesarz Reville w końcu umarł. W jego komnatach synowie znaleźli zabite deskami okna i łóżko otoczone wieloma rzędami sztyletów.

— Fragment Cesarzy Orlais autorstwa brata Harlona Ascariego

Więcej z Fandomu

Losowa wiki