FANDOM

Nie sądziłem, że Syczące Pustkowia będą tak pełne życia, ale na wydmach polują myśliwi. Jedna z nich pokazała mi ukrytą studnię i kilka świetnych miejsc na obozowanie. Zapytałem ją o stary thaig, ale nie wiedziała nawet, co to „thaig”, dopóki nie wyjaśniłem, że krasnoludy mają więcej miast niż tylko Orzammar. Wyraźnie ma mnie za szaleńca, że przebyłem taką drogę, żeby badać ruiny. Chociaż uprzejmie o tym nie wspomina.

Posągi zostały wyrzeźbione tysiące lat temu, jestem tego pewien. Albo ci ludzie uwielbiali krasnoludzką architekturę, albo „powszechnie znany fakt”, jakoby krasnoludy nigdy nie budowały miast na powierzchni jest nieprawdą. W oparciu o takie właśnie odkrycia powstają słynne na cały świat traktaty.

Inskrypcje na ruinach napisane są w starym języku (dziękuję, babciu, za nauczenie tego niewdzięcznego chłystka starokrasnoludzkiego). Tekst mówi o „smutnym oddzieleniu od Kamienia”. Sto lat temu kilka rodów opuściło swoje thaigi, by osiedlić się tutaj pod jednym przywódcą. Uciekali przed wojną, a może uciekali, aby nie doszło do wojny? Czytałem raz za razem napisy na filarach, ale wiem, że coś mi umyka.

Wrócę jutro. Żałuję, że siostra Felicity odwiodła ją od dołączenia do mnie. Przydałaby mi się dodatkowa para oczu, by pełnić wartę nocą.

To Patron. Tym, który poprowadził tutaj krasnoludy, który zbudował to miasto, był mistrz kowalstwa, Patron Fairel.

Legenda głosi, że umarł na Głębokich Ścieżkach podczas wojny między dwoma thaigami, które wykorzystały jego runy do stworzenia fantastycznych machin niszczących. Jeśli uciekł tutaj, to oznacza, że zapiski historyczne się mylą lub ktoś tysiąc lat temu próbował zataić prawdę o jego odejściu. Najbardziej utalentowany rzeźbiarz run w krasnoludzkiej historii uciekł na powierzchnię z całym swoim rodem – to dopiero zmierzwi kilka bród w Skulptorium!

Mój ojciec powiedział, że nasz stary rodzinny interes znajdował się blisko łuku, który był kiedyś częścią posągu Patrona Fairela. Szkoda że nie mogę mu tego pokazać. Wierzył, że nasi przodkowie w Kamieniu nadal nas prowadzą. Miło by było myśleć, że to prawda, staruszku.

Badałem heraldykę wyrytą na ścianie, kiedy zauważyłem rysunki uzbrojenia ze zdobieniami w postaci skrzydlatych jaszczurów. Resztę dnia poświęciłem na tłumaczenie inskrypcji. Te strofę prawdopodobnie przekazywano w rodzinie Fariela, z ojca na ojca, przez setki pokoleń:

„Z Kamienia, nie lękaj się niczego,
lecz bezkamienne niebo zdradliwe jest ognistymi skrzydłami.
Jeśli należy przebić się na powierzchnię, jeśli nie ma innego sposobu,
przynieś oręż przeciwko urtokowi i słuchaj jego krzyków”.

„Urtok” oznacza „smoka”. Dlaczego jest częścią prastarego herbu? Dlaczego te krasnoludy tak bardzo przejmowały się bestią, której nigdy nie widziały, że umieszczały jej wizerunek na swojej broni?

To miejsce z dnia na dzień jest coraz bardziej niemożliwe.

Kilka dni temu odwróciłem się od posągu i zobaczyłem, że przygląda mi się ludzka kobieta. Nie zareagowała, kiedy krzyknąłem ani kiedy latałem wokół podnosząc upuszczone notatki. Kiedy zapytałem, kim jest i jak długo tak stała, zacytowała jakieś wersety Pieśni, uprzejmie jak należy. Zaproponowałem jej trochę wody, ale pokręciła głową, wskazała na wschód i powiedziała „Błogosławieni niezłomni, trwają bowiem w imię Stwórcy”. Kiedy się odwróciłem, zniknęła.

Biedna kobieta musiała być pomylona. Wydawała się niegroźna, ale nie wiem, jak umie poruszać się tak szybko w takim skwarze.

To nie był dobry dzień. Przez kilka godzin szalała burza piaskowa i niemal zostałem przegryziony w pół przez jednego z tych strasznych pająków. Dzisiaj rozpalę jasne i ciepłe ognisko. Opatrzyłem ranę, ale parzy. Kręci mi się w głowie. Może odpocznę kilka dni?

Odkryłem jedną ciekawą rzecz w tym całym chaosie – nazwę tego miejsca. Odgadłem ją z niektórych rycin na drzwiach grobowca Fairela: „Kal Repartha” – „miejsce, w którym możemy spotykać się w pokoju”.

Liczę, że odnaleźli pokój, którego szukali.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki