FANDOM

Wojownik dzierżący wielki oręż budzi grozę wśród zwykłych żołnierzy, ale dla rycerza nie stanowi zagrożenia większego niż jakikolwiek inny przeciwnik. Wytrawny wojownik otrzymuje cios młotem lub toporem bojowym w trzech przypadkach: po pierwsze, zostaje wzięty z zaskoczenia w ogniu walki; po drugie, nie jest w stanie uniknąć ciosu z uwagi na sytuację na polu walki lub przez odniesione rany; i wreszcie po trzecie i jest to przypadek najczęstszy, zostaje powalony, bo nieprawidłowo reagował.

Nie szkolimy się dostatecznie w obronie przeciwko broni dwuręcznej, ponieważ sami nią gardzimy. Uważam to za błąd, który mam nadzieję z czasem zostanie naprawiony. Widziałem zbyt wielu wytrwałych wojowników, którzy ginęli, gdyż na widok uderzającego na nich z góry młota podnosili tarczę, by go zablokować miast uskoczyć. Widziałem, jak ludzie tracili panowanie ze strachu lub gniewu i stawiali czoła wojownikowi dzierżącemu taki oręż bezpośrednio, sądząc, że mogą ryzykować przyjęcie takiego uderzenia, jak gdyby mieli do czynienia z lekkim mieczem lub sztyletem. W ogniu walki nawet wyszkolony umysł myśli w ten sposób. Ci, którzy nie potrafią stłumić tych myśli, giną. Musisz patrzeć na broń, lecz tylko po to, by ocenić jej długość. W przeciwnym razie, jak we wszystkich walkach, zamiary przeciwnika zdradzą jego ramiona i biodra. Wielki oręż jest groźny tylko wtedy, gdy razi z góry. Musisz ustąpić, ale tylko przeciwko prawdziwemu zagrożeniu. Jeśli przeciwnik rusza naprzód, ale nie jest gotów wyprowadzić uderzenia, musisz ruszyć do natarcia, ciąć go i wycofać się blokując, zanim oponent przygotuje się do ataku. Być może trzeba będzie dziesięciu cięć, by go zabić. Nawet po dziewiątym może być zdolny do zamachu, który zetnie ci głowę, jeśli nie będziesz pomny jego zasięgu.

Jeśli sam korzystasz z takiego oręża, oceniaj odległość i nie pozwalaj sobie na reakcje na ruchy przeciwnika znajdującego się poza twoim zasięgiem. Nie możesz osłaniać się równie szybko, co wojownik wyposażony w miecz i tarczę. Wykonuj ciągłe ruchy bronią i wymierzaj uderzenia. Przerywany krok przy wyprowadzaniu ataku może zmylić wielu nieprzyjaciół, którzy uznają, że jesteś poza zasięgiem i pospieszą się z obroną. W ten sposób zdołasz zabić większość przeciwników. Walcząc tak czasami poczujesz się bardziej jak rzeźnik niż bohater, ale żywi mogą znaleźć pocieszenie, a martwi nie.

— Fragment Medytacji o posługiwaniu się ostrzarni autorstwa fechmistrza Massache’a de Jean-miena, lektura obowiązkowa w Académie des Chevaliers

Więcej z Fandomu

Losowa wiki