FANDOM

Dawni Bogowie wzywają,
Śpiewają z podziemnych swych więzień.
Smoki o oczach i sercach przebiegłych
Próbują wzlecieć na poczerniałych skrzydłach,
Pierwsze z moich dzieci, stracone dla nocy.

— Pieśń Ciszy, 3:6

Dysonansowa Pieśń Ciszy to alternatywna historia stworzenia dla wersji z Pieśni Smutku. Większość pieśni napisana jest w punktu widzenia samego Stwórcy, który zwraca się do ludzkości, dlatego ostatecznie uznano ją za bluźnierstwo i usunięto z Pieśni Światła. Powszechnie przypisuje się jej autorstwo archontowi Hessarianowi. Pieśń przedstawia Stwórcę bardziej smutnego z powodu znieprawienia i zdrady jego dzieci – zarówno duchów, jak i śmiertelników. Opłakuje on upadek i zepsucie Dawnych Bogów, opisuje jako własny błąd i wzywa swoje śmiertelne dzieci, by zeszły z mrocznej drogi, na którą sprowadza je starsze rodzeństwo.

Większość historyków zgadza się, że archont Hessarian rzeczywiście napisał tę pieśń podczas krwawej przemiany Tevinterskiej. Badacze literatury Imperium często cytują ją jako jeden z najstarszych zachowanych przykładów propagandy. W wersie szóstym zmartwiony Stwórca wzywa swoje śmiertelne dzieci, by przyznały, że smoczy bogowie oszukali je, więc niech odrzucą zgubny wpływ i wrócą ku Światłu. Gdy lud Tevinteru powstał i mordował każdego, kto pozostał wierny Dawnym Bogom, dzieło to stało się pieśnią przewodnią najstraszliwszej krwawej rzezu w historii Imperium.

— Fragment Pieśni Światła: Analiza literacka i geneza autorstwa siostry Tessarii

Więcej z Fandomu

Losowa wiki