FANDOM

Wybacz mi. Kiedyś deklarowałam wiarę, ze łzami w oczach przysięgałam, że nasza pani niesie światłość i że dzięki jej błogosławieństwu zjednoczyłam się ze Stwórcą. Lecz nie mogę znieść podziału między tym, co starałam się poznać, a tym, czego ignorować nie potrafię.

Czy Stwórca jest bardziej milczący niż pogański elfi panteon lub Dawni Bogowie Tevinteru? A co z arcydemonami, których milczącymi w ogóle nie sposób nazwać? Toczymy spór – my wszyscy, wszystkie ludy i wyznania – o który nawzajem obwiniamy heretyckie działania innych stron. A mimo to, gdyby którakolwiek z naszych prawd istotnie była tą objawioną, obrzucanie się winą nie byłoby możliwe. Nie chodzi wyłącznie o to, że wierzenia w boskość nie mogą współistnieć. Lecz o to, że nie można by było wierzyć w nic innego, gdyby którykolwiek z tych, których czcimy, zaprawdę był „bogiem”.

Wstyd to dla mnie i hańba, że moja wiara nie potrafi odeprzeć tak przyziemnego argumentu. Jedyne, co poznałam naprawdę podczas mego pobytu tutaj, to strach.

— Nowicjuszka Micaela Chevais

Idź, jeśli musisz, jak my wszyscy musimy, lecz wiedz, że jedyną rzeczą gorszą od utraconej wiary jest ta, której nigdy nie poddano w wątpliwość.

— Listy i nauki matki Hevary z archiwum w Val Royeaux

Więcej z Fandomu

Losowa wiki