FANDOM

Społeczeństwo krasnoludów w Orzammarze podzielone jest na sztywne kasty składające się z rodów, które konkurują ze sobą nawzajem o władzę i prestiż. Ale kiedy krasnolud porzuca Kamień i wychodzi na powierzchnię, wszystko to idzie w zapomnienie. Pod otwartym niebem wszyscy są równi. Przynajmniej tak mówi się pod ziemią.

Prawda jest taka, że trudno jest zerwać z tysiącletnią tradycją. Choć krasnoludy żyjące na powierzchni są oficjalnie pozbawione kasty, często utrzymują w swoim gronie hierarchię opartą na dawnych podziałach klasowych. Ci, którzy pochodzą ze szlacheckich rodów, są bardziej szanowani, niż napiętnowani bezkastowcy, którzy uciekają na górę w pogoni za fortuną. Najuboższy „szlachcic” na powierzchni spogląda na bogate krasnoludy z „niższych kast” z pogardą.

Wyższe sfery krasnoludzkiegoo społeczeństwa na powierzchni dzielą się na dwa obozy: kalna, czyli tych, którzy chcą utrzymać podziały kastowe (zwykle są to potomkowie rodów z kasty szlacheckiej i kupieckie) i wzniesionych, którzy chcą porzucić wszelkie orzammarskie tradycje i żyć tak, jak inni powierzchniowcy.

Przez wiele pokoleń uważano, że utrzymywanie koneksji z Orzammarem to jedyny godny sposób życia dla krasnoluda na powierzchni. Sprowadzanie towarów pod ziemię w zamian za metale i lyrium było nie tylko sposobem na znaczny zarobek, ale też swego rodzaju świętym obowiązkiem, ponieważ liczne krasnoludy na powierzchni dobrowolnie przyjęły na siebie wygnanie, by lepiej służyć swemu rodowi lub mocodawcy. Ostatnimi laty jednak liczne krasnoludy, szczególnie z obozu wzniesionych, poszerzyły swoje zainteresowania. Założyły banki, kompanie najemników i naziemne karawany handlowe. Stały się inwestorami i spekulantami na rynkach nie mających nic wspólnego z Orzammarem. Te nowe przedsięwzięcia zapewniły im nowe źródła wielkiego bogactwa, ale co bardziej konserwatywne krasnoludy wciąż spoglądają na nie z lekceważeniem.

Znajomość z potężnym członkiem obozu kalna jest w stanie otworzyć wiele drzwi uboższym krasnoludom na powierzchni. Otrzymują kredyt u krasnoludzkich kupców i posady w potężnej gildii kupieckiej – i nierzadko traktowani są lepiej, niż osoby z wyższymi kwalifikacjami, ale mniejszą liczbą koneksji.

— Fragment księgi Przewodnik towarzyski zamożnej wdowy autorstwa lady Alkione.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki