FANDOM

Moi przyjaciele, uznajemy za fakt, że potężniejsze demony wybierają sobie bardziej złożone aspekty naszej rzeczywistości, by je obserwować i nawiązywać kontakty. Demon pychy skłaniać się może ku dumie znieprawionej szlachty, arogancji żądnych krwi żołnierzy, lub niestety ślepej pewności siebie magów. Demon pragnienia może skupiać się na pożądaniu, chciwości, a nawet zdesperowanych życzeniach tych, dla których nie ma ratunku w świecie jawy.

Czy demony mają naturalną skłonność do konkretnych zjawisk, czy jest to spowodowane przez obserwację zbiegu określonych zdarzeń w naszym świecie, pozostaje kwestią otwartą na dyskusje i nie na to pytanie ma odpowiedzieć mój eksperyment. Zamiast tego skupię się na kwestii strachu.

Uważamy demony strachu za pomniejsze stwory, potężne, acz proste jak te zwyczajne bestie gniewu lub głodu. Lecz strach ma wiele obliczy, od absurdalnych fobii rozpieszczonej szlachty po realne zagrożenia ze strony magii, demonów, smoków i – być może szczególnie – Plagi.

Jakie wydarzenie ukształtowało ludzką historię bardziej niż Plagi? Gdyby Pierwsza Plaga go nie osłabiła, Imperium Tevinteru zmiażdżyłoby bunt Andrasty; nie byłoby Fereldenu, żadnych Kręgów ani Zakonu, jaki znamy dziś. Plaga nie ma sobie równych jako moc zniszczenia i grozy, nienawidzi jej i lęka się tak pospólstwo jak i królowie od północnych wzgórz Anderfels po zachodnie ostępy Głuszy Korcari.

Nie znam niczego innego, co wzbudzałoby tak powszechny i jednoznaczny strach. Smoki i demony, owszem, ale one budzą respekt i fascynację w kulturach całego Thedas. Tylko Plaga jest źródłem najczystszej grozy. Jeśli istnieje demon strachu, który ukształtował siebie na bardziej inteligentną i konkretną modłę, będzie to demon strachu przed Plagą.

To właśnie stanowić ma przedmiot mojego eksperymentu. Nim to przeczytacie, moi przyjaciele, zapadnę w sen i wędrować będę przez Pustkę, by odnaleźć tę istotę. Jeśli mam rację, stanowić ona będzie niezrównane źródło informacji o historii naszego świata; wiedzy ukrytej od czasów starożytnego Tevinteru. Poinstruowałam skrybów, by byli przygotowani do szybkiego spisania tych odkryć po moim powrocie. Będę miała wiele do przekazania.

— List znaleziony przy ciele śpiącej starszej zaklinaczki Jessimerre, jej ostatnie znane słowa przed opętaniem a następnie śmiercią wraz z dwanaściorgiem magów, dziewięciorgiem templariuszy i niezliczonymi uczniami z rąk kapitana Hewlgarre’a

Więcej z Fandomu

Losowa wiki