FANDOM

W czynach Maferat nie dorównywał zawiścią i chytrością nikczemnej istocie z opowieści. Bo choć jego słowa doprowadziły do upadku Oblubienicy Stwórcy, to jego nagroda szybko została podzielona i utracona. Rozważmy w tej sprawie jego pośledniego syna.

O Evrionie wiemy niewiele. Średni syn, który otrzymał zadanie rządzenia ziemiami, później nazwanymi Marchiami. Ojciec nie zgłaszał żadnych roszczeń, żadnych wzmianek, że syn włada w jego imieniu. Ta swoboda uwidoczniła się i dała efekty, gdyż sam Evrion był najmniej zainteresowany władzą. Przewodził, dając przykład, a nie stawiając żądania, i mówił wyłącznie o poświęceniu. Kiedy zdrada wyszła na jaw, Eviron załamał się i rozdzielił włości między różne plemiona. To była pokuta, która zbawiła jego rodzinę, lecz również zmniejszyła wpływy rodu. Po dziś dzień Wolne Marchie pozostają rozproszone.

Więcej wiemy o Veraldzie, gdyż jego czyny wiążą się z początkiem naszego narodu. Lecz jego szaleństwo ma swój początek w Nevarze i musimy zadać pytanie: czy to była wola ojca-zdrajcy, czy błąd młodości?

Maferat przekazał rządy najmłodszemu synowi, Veraldowi, i nigdy nie rościł sobie praw do Nevarry. Nigdy nie zasiadł na tronie i uznaje się, że rzadko tam bywał. Ale jego imię zostało tam znienawidzone, gdyż dla dziedzictwa i władzy wykorzystał je syn Maferata. W przeciwieństwie do Evriona, Verald nie dawał przykładu, lecz żądał. Nigdy nie wypowiadano jego imienia bez wspominania jego ojca lub matki. Roszczenia Veralda były śmiałe – ich czyny były jego czynami, a ich myśli zgodne. Ale w tej kwestii nie zachowała się żadna wypowiedź jego ojca z tronu Fereldenu. Zastanawiamy się więc: czy celowo?

Albowiem, kiedy zdrada wyszła na jaw, wszyscy powiązani z Maferatem zostali znienawidzeni. I tak silne były więzy, na które powoływał się Veral, że jego dwór wybito, a władca musiał zbiec. Gdyby milczał, jak zdawał się chcieć rozumnie ojciec, i gdyby uczynił jak starszy syn, Isorat, który posłuchał ojca, wtedy Verald mógłby utrzymać się przy władzy. Ale to by wymagało, by zdrajca nie był takim, jak go opisywano. I to zatrzymałoby Veralda w Nevarze. I utrzymałoby Veralda z dala od Orlais. I zapobiegłoby dalszej zdradzie, która dała prawdziwy początek Orlais.

— Fragmenty dzieła Historia inaczej: Przekazy z serca nieczystych zmian autorstwa Philliama Barda!

Powiązane wpisy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki