FANDOM

Pieśń Światła stwierdza, że Stwórca dał nam życie i w naszej głupocie mamy się za błogosławionych przez ten fakt. O ile w ogóle to fakt, gdyż w moich poszukiwaniach odnajduję jedynie złudzenia, których iluzję tym lepiej zburzyć i wykpić w ostrym świetle rozumu. Ale dla wprawy załóżmy, że to prawda i Stwórca powołał nas do istnienia.

Widziałem gurguta pławiącego się w blasku padających ukośną kolumną promieni światła w znajdującym się w półcieniu kanionie, jego parszywiejący język badający ostry odór nienazwanego bagna, omiatający trawę równiny, gdy po niej kroczył. Jest to jakiś kuzyn wiwerny, ale pozbawiony jej nieujarzmionej dzikości, dzięki której wychwala ją i poluje na nią szlachta z Orlais. Jego oczy patrzą bezmyślnie spod grubych powiek, jego szczęka zwisa rozdziawiona; nie odurza go ani nie frustruje pragnienie wiedzy i rozumu, lecz jest zadowolonym z siebie, śliniącym się idiotą. Jego blady brzuch rozszerza się i wzdyma ponad wszelkie wyobrażenie, kiedy stwór pożywia się ofiarą. Widziałem, jak ta nikczemna bestia pożera w całości rycerza, potężnego i lśniącego wojownika, którego zaskoczyła w wysokiej trawie. Jego srebrytowa lśniła, gdy gurgut rozwarł okropnie paszczę, by pochłonąć rycerza. Brzuch bestii rozpychały kopnięcia i szamotanina, które następnie ustały, a dumna bestia z zadowoleniem popadła w letarg. Zniszczony pancerz leżał kilka dni później wśród wydalin pozostawionych przez gurguta.

Powiedzmy, że to prawda i zrodził nas Stwórca. A jeśli stworzył nas, byśmy stanowili pożywienie? A jeśli wielkim celem naszej poszukującej egzystencji jest napełnić brzuch bestii, która pełza w wysokiej trawie? A jeśli istnieje tylko jeden, niezmienny sens i według niego jesteśmy bydłem służącym karmieniu bezmyślnych lewiatanów, które drzemią niewidoczne pod nami?

— Fragment Anatomii przeróżnych straszliwych bestii pióra barona Havarda-Pierre’a d’Amortisiana

Mistrz każe nam cały czas sprawdzać, czy nie ma za nim gurguta. Nosi też ze sobą bardzo ostry kij.

— Przypis na marginesie manuskryptu dokonany przez skrybę barona, Dunwicha

Więcej z Fandomu

Losowa wiki