W bezpośrednim starciu przeciwnik noszący wyłącznie lekki pancerz i dzierżący krótkie ostrza stanowi niewielkie wyzwanie dla wyszkolonego rycerza. Jednak nie wszystkie walki to honorowe pojedynki. Jeśli zakładasz, że przeciwnik szanuje twoje wartości, niechybnie zginiesz. Jedyną regułą, na którą przystają wszyscy wojownicy, jest ta mówiąca, że lepiej nie umierać, ale nawet tę powszechnie przyjętą mądrość kwestionować mogą Szarzy Strażnicy czy gwardia cesarska.

Harcownik atakuje z zaskoczenia i polega na sojusznikach, którzy odwrócić mają twoją uwagę. W wielkiej bitwie, w której po obu stronach bierze udział wielu walczących, należy założyć, że w szeregach wrogów znajdują się tacy właśnie harcownicy. Walcząc w formacji, nie masz wymówki, by opuszczać gardę i wykorzystywać domniemaną przewagę; w ten sposób wystawisz siebie lub innych, którzy na tobie polegają, na szwank. Walcząc sam musisz unikać ataków, które osłabić mogą twoją gardę.

Gdy już wiesz, z jakim przeciwnikiem się mierzysz, bądź czujny i pamiętaj, że masz na sobie cięższy pancerz niż on. On będzie się krył; więc nie wkraczaj w cień, gdzie jest najsilniejszy, by za nim gonić. Będzie cię nękał z dystansu; nie daj się mu zwieść. Rycerz zasługuje na lepszą śmierć niż zatruty sztylet wbity w nieosłoniętą pachę, a taka śmierć czeka tych, którzy niecierpliwią się podczas pogoni za wojownikiem poniżej ich godności.

Zachowaj spokój i konsekwencję, i czekaj, aż przeciwnika ogarnie strach przed twoim ostrzem i tarczą. Gdy tak się stanie, będzie przekonany, że może zaatakować cię bezpośrednio, a jego ostrza są dostatecznie szybkie, by ominąć twą tarczę. Wówczas wykona ruch i będziesz mógł go zabić.

— Fragment Medytacji o posługiwaniu się ostrzami autorstwa fechmistrza Massache’a de Jean-miena, lektura obowiązkowa w Académie des Chevaliers