FANDOM

Crestwood to niewielka osada, pozbawiona jakiegokolwiek znaczenia dla lordów i dam przejeżdżających przez nią po drodze do Val Royeaux lub Denerim, jednak miejscowi cieszą się z odwiedzin. Hodują bydło i uprawiają co tylko są w stanie, ale większość ich dochodów pochodzi z handlu.

Jadłem obiad w pojedynkę w tutejszej gospodzie, malowniczo położonej na szczycie tamy, gdy usłyszałem, jak barman wspomina o tunelach pod osadą. Ze zdumieniem dowiedziałem się, że ziemia po Crestwood jest poprzecinana ogromnym systemem jaskiń. Miejscowi opowiadali o dziwnych odgłosach i upiornych światłach; o całych ekspedycjach, które zniknęły w podziemnych szczelinach i o wrzaskach w ciemności, pochodzących znikąd i donikąd powracających.

Wyśmiałem ich, a potem udałem się na spacer po okolicy. Noc była jasna, lecz gdy szedłem przez piękny zagajnik pośród wzgórz, usłyszałem chrapliwe syczenie. Upuściwszy swój kostur podróżny, dostrzegłem zarośnięte wejście do niewielkiej jaskini. Czy słyszałem wówczas tego tajemniczego stwora wkraczającego w mrok, czy jedynie jakieś przestraszone zwierzę?

Tej nocy nie gasiłem świecy w pokoju dużo dłużej, niż powinienem.

— Fragment dziennika podróżnego z Val Chevin, datowany na trzy miesiące przed rozpoczęciem Piątej Plagi

Staw Trzech Pstrągów kryje lej krasowy głęboki na setki metrów. Z niego i innych jaskiń wyszły pomioty, które zaatakowały Crestwood podczas Plagi. Powódź, która zalała Stare Crestwood, utopiła też paskudy, a nadmiar wody stworzył znajdujący się tu teraz staw.

Gdyby tama nie została uszkodzona, nigdy nie przetrwalibyśmy ataku pomiotów. Czy to dzieło Stwórcy? Nie wierzę, że on celowo mógłby bć tak okrutny dla swoich dzieci, nawet jeśli nie pozbawione są wad.

Fragment wspomnień siostry Vaughn z Crestwood

Więcej z Fandomu

Losowa wiki