FANDOM

Jeśli Strażnik jest Dalijczykiem:

„Jesteśmy Dalijczykami: strażnikami zaginionej wiedzy, wędrowcami samotnej ścieżki. Jesteśmy ostatnimi z elvhen. Nigdy więcej nie będziemy służyć”.
— Przysięga Dalii

Ktoś kiedyś powiedział mi, że ludzie uciekają, kiedy widzą żagle naszych aravel łopoczące ponad wierzchołkami drzew. I dobrze, niech uciekają. Ludzie zabrali nam wszystko – naszą ojczyznę, naszą wolność, naszą nieśmiertelność. Czym jest nieco strachu w porównaniu ze wszystkimi okropieństwami, które na nas sprowadzili? Powtarzam sobie Przysięgę Dalii każdego dnia, we śnie i na jawie: „Nigdy więcej nie będziemy służyć”. Nigdy więcej.

Opiekun mówi, że pewnego dnia Dalijczycy odnajdą miejsce, które mogą nazwać własnym. Ale dlaczego? Dlaczego mamy przywiązywać się do kamiennych konstrukcji, jak ludzie i krasnoludy? Co jest nie tak z życiem, które wiedziemy teraz? Nie jesteśmy nikomu nic winni, nie mamy pana nad sobą i idziemy tam, gdzie halle i bogowie nas prowadzą. Nie ma nic wspanialszego, niż siedzenie na araveli, kiedy mknie przez las, ciągnięta przez nasze halle. Naprawę jesteśmy wolni, po raz pierwszy w historii naszego ludu. Czemu mamy to zmieniać?

— Z dziennika Taniela, myśliwego klanu.

Jeśli Strażnik nie jest Dalijczykiem: Dalijczycy, którzy grupują się w niewielkie społeczności krewnych, podróżują w ozdobnie rzeźbionych wozach, znanych pod nazwą aravel, ciągniętych przez duże białe jelenie zwane hallami. Aravele stanowią niezwykły widok. Są pięknie rzeźbione, ozdobione szerokimi pokrywami i jasnymi jedwabnymi tkaninami, które trzepoczą na wietrze, często ukazując szlachetne chorągwie, które niegdyś powiewały nad siedzibą rodu. Większość ludzi nazywa aravele „statkami lądowymi”, bowiem przy mocnym wietrze często wygląda to tak, jakby elfy poróżowały w długich łodziach z żaglami wysoko ponad głową, ogłaszającymi ich przybycie (lub ostrzegającymi innych). Halle są spotykane jedynie u elfów i wszyscy treserzy, poza elfami, uważają je za niezwykle drażliwe i niemal niemożliwe do ujarzmienia. Dla Dalijczyków są one szlachetnymi stworzeniami, znacznie przewyższającymi konie. Z pewnością większość ludzi zgodziłaby się, że halle są tak piękne, jak same elfy; fakt, że wielu imperialnych szlachciców wypłaca grzywny za poroża halli, stanowi dla elfów niewybaczalną zniewagę.

Niewielu z nas może powiedzieć, że widziało dalijski statek lądowy z bliska. Każdy człowiek, który dostrzega go na horyzoncie, udaje się jak najszybciej w przeciwnym kierunku. Niewiele elfich klanów akceptuje ludzi pojawiających się w ich obozach i istnieje niejedna opowieść o ludzkich chuliganach, którzy zostali niemiłosiernie naszpikowani elfimi strzałami.

— Fragment księgi W poszukiwaniu wiedzy: Historia podróży uczonego zakonnika autorstwa brata Genitivusa.

Powiązane wpisy Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki