Fandom

Dragon Age Polska Wiki

Kalendarz

1649stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
„Z ziemi – niebo. Z wiosny – lato. Z mroku – ciemność” — tradycyjna thedasiańska inwokacja pór roku.
Księga4.jpg

Kalendarz astronomiczny zapisany w języku staroteveńskim

Kalendarz Thedas składa się z dwunastu miesięcy, z których każdy trwa trzydzieści dni. Większość krajów kontynentu, od Imperium Tevinter po Ferelden, obchodzi pięć głównych świąt, z których większość związanych jest ze zmianami pór roku, za wyjątkiem Pierwszego Dnia, obchodzonego dla uczczenia nowego roku. Chociaż każdy miesiąc ma swoją nazwę „wysoką” w języku staroteveńskim, w wielu krajach, w tym m.in. w Fereldenie, używa się nazw pospolitych, „niskich”. Współczesny kalendarz stosowany w całym Thedas opracowany został na początku istnienia Imperium Tevinter, a inspirowany był tym stosowanym wcześniej przez elfy[1].

Miesiące Edytuj

Pięć świąt, znanych również jako annums, odbywa się na początku każdego miesiąca, na który przypadają.

Nr Nazwa „wysoka” Nazwa „niska” Święto
1 Verimensis Zimoprzejścia Pierwszy Dzień[2]
2 Pluitanis Stróża Odzimienie (Urthalis)
3 Nubulis Drakonisa
4 Eluviesta Chmurogonu[3]
5 Molioris Przekwiecenia Dzień letniego przesilenia (Andoralis)
6 Ferventis Justyniana
7 Solis Pociechy
8 Matrinalis Szlachetnego Dzień Zmarłych (Funalis)
9 Parvulis Króla
10 Frumentum Zbiorów
11 Umbralis Opadów Satinalia
12 Cassus Upadku

Święta Edytuj

Pierwszy Dzień Edytuj

Podczas tego święta, tradycyjnie rozpoczynającego nowy rok, odwiedza się sąsiadów i rodzinę (w odosobnionych terenach jest to coroczna okazja do sprawdzenia, czy wszyscy wciąż żyją), jak również uczestniczy się w zebraniach miejskich mających na celu uczczenie minionego roku poprzez picie alkoholu i swawole.

Odzimienie Edytuj

Dawniej nazywane Urthalis i poświęcone Urthemielowi, Dawnemu Bogu Piękna, obecnie poświęcone jest Stwórcy. W wielu krainach oznacza koniec zimy, które czci się turniejami i zawodami, takimi jak chociażby Wielkie Próby w Minratusie. Mieszkańcy południa tego dnia zbierają się, żeby handlować, oglądać przedstawienia, a w niektórych regionach aranżować małżeństwa.

Dzień letniego przesilenia Edytuj

Dawniej nazywane Andoralis na cześć Andorala, Dawnego Boga Jedności. Obchodzone na początku lata, będąc okresem radości, wspólnoty i małżeństwa. Chłopcy i dziewczęta gotowi do wejścia w dorosłość zakładają białe tuniki i suknie, a następnie uczestniczą w wielkiej procesji do miejscowego zakonu, gdzie uczeni są odpowiedzialności, z jaką wiąże się dorosłe życie. Letnie przesilenie szczególnie hucznie obchodzi się w Orlais.

Dzień Zmarłych Edytuj

Dawniej znane jako Funalis, święto to poświęcone było Dawnemu Bogu Ciszy Dumatowi, jednak po Pierwszej Pladze w całym Thedas zaczęło być znane jako Dzień Zmarłych, czyli czas wspominania tych, którzy odeszli. Na niektórych północnych ziemiach ludzie przebierają się za duchy i uczestniczą w organizowanych o północy paradach. Zakon andrastański wykorzystuje święto do wspominania śmierci Andrasty, organizując publiczne ogniska symbolizujące spalenie jej na stosie oraz sztuki przedstawiające jej śmierć.

Satinalia Edytuj

Kiedyś poświęcone Dawnemu Bogu Wolności Zazikelowi, obecnie drugiemu księżycowi, Satinie. Świętu towarzyszą dzikie obchody, podczas których nosi się maski i na jeden dzień rządzącego miastem ogłasza błaznem. W Antivie Satinalia trwają tydzień lub więcej, a po nich następuje post. W bardziej pobożnych rejonach podczas Satinaliów urządza się uczty i wręcza prezenty.

Ciekawostki Edytuj

  • W pochodzeniu krasnoludzkiego plebejusza wspomina się o „dniu imienia”[4], ale to jedyny przypadek, kiedy wymieniona zostaje ta nazwa, która później nie pojawia się już w żadnej grze, książce czy komiksie z serii Dragon Age. Nie wiadomo jednak, czym dokładnie jest „dzień imienia”, ponieważ we wszystkich innych sytuacjach, jak chociażby wpisów do kodeksu, używany jest termin „urodziny”. Możliwe, że jest to określenie urodzin typowe dla krasnoludów.
  • „Wysokich” nazw miesięcy z reguły używają jedynie uczeni i dworzanie[5].
  • Nazwa ósmego miesiąca, „Szlachetnego” (w języku angielskim August, czyli dokładnie tak samo jak sierpień), poświęcona została Andraście, która na wczesnych etapach prac nad Początku nosiła imię Augusta[6]
  • W Początku Alistair Theirin, podczas rozmowy ze Strażnikiem na temat wydarzeń w zamku Redcliffe, wspomina o wtorku. W Dragon Age II agresywny Hawke na pytanie Tallis o to „Jak to się nazywa, kiedy zabijasz kogoś, żeby zabrać mu wszystko co ma?”, odpowiada, że wtorek. W Inkwizycji Żelazny Byk podczas losowej rozmowy z Blackwallem wspomina o piątku, z kolei Dorian w przerywniku filmowym odblokowującym operację Quest-DAI.png Imię naszego wroga o niedzieli. Wszystko to wskazuje, że nazwy dni tygodnia w Thedas są takie same, jak w kalendarzu gregoriańskim.

Zobacz też Edytuj

Przypisy

  1. Dragon Age: Origins: Prima Official Game Guide
  2. Nazwy miesięcy i świąt zapisane w tabeli kursywą stanowią nieoficjalne tłumaczenie fanowskie, ponieważ jak dotąd nie zostały użyte w żadnym z przetłumaczonych na język polski produktów z serii Dragon Age.
  3. Nazwa taka stosowana jest w Inkwizycji, podczas gdy w Przebudzeniu miesiąc ten nazywany był „chmurnym”.
  4. Wspomina o tym krasnoludzki plebejusz w rozmowie z Berahtem.
  5. Dragon Age: The World of Thedas Volume 1, s. 21
  6. David Gaider: The Bittersweetest Thing. Tumblr, 6 sierpnia 2014.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki