FANDOM

Inkwizycja – powołana po zakończeniu Pierwszej Plagi organizacja mająca na celu obronę Thedas przed zagrożeniami ze strony magów i heretyków. W późniejszym czasie Inkwizycja stała się częścią Zakonu, przekształcając się w Poszukiwaczy Prawdy i templariuszy. Po około dziewięciuset pięćdziesięciu latach do życia powołana została nowa Inkwizycja, mająca na celu zapobieżenie kolejnemu niebezpieczeństwu.

Pierwsza Inkwizycja Edytuj

W latach poprzedzających założenie Zakonu i rozpoczęcie Wieku Boskiej, Thedas pogrążone było w chaosie. Po zakończeniu Pierwszej Plagi Imperium Tevinter, wcześniej stanowiące jedyne źródło porządku, zostało wyniszczone przez Święty Marsz Andrasty, a mimo głoszenia nauk Stwórcy szerzyły się magia krwi i kult Dawnych Bogów. W roku -100 Starożytności rozproszone grupy utworzyły najpierw Poszukiwaczy Prawdy, których celem było przywrócenie porządku poprzez ochronę ludzi przed tyranią magów w jakiejkolwiek formie – magami krwi, plugawcami, kultystami czy heretykami. Fanatyczni wyznawcy Andrasty zjednoczyli się pod jednym sztandarem, aby przeczesywać krainę w poszukiwaniu wspomnianych zagrożeń, co wedle niektórych samo w sobie było rządem terroru. Według innych Inkwizycja została zdemonizowana przez historię, ponieważ jej metody przeprowadzania śledztw, dochodzenia i wymierzania sprawiedliwości – tak wobec magów, jak i pospólstwa – pokrzyżowała szyki zbyt wielu wpływowym grupom, ponieważ jednakowo sądzili każdego, bez względu na pochodzenie i bez faworyzowania. Nazwa „Inkwizycja” prawdopodobnie początkowo funkcjonowała jako pejoratywne określenie ówczesnych Poszukiwaczy Prawdy.

W roku 1:20 Świętej niedawno powstały Zakon znalazł w Inkwizycji sojusznika – aby razem walczyć o wspólną sprawę, podpisane zostało porozumienie nevarskie. Według ich postanowień Inkwizycja stała się zbrojnym ramieniem zakonu, Zakonem Templariuszy, zaś ich starszyzna Poszukiwaczami Prawdy. Rezultatem porozumienia było powstanie Kręgów Maginów, strzeżonych przez templariuszy.

Druga Inkwizycja Edytuj

Inkwizycja.png

Członkowie drugiej Inkwizycji

Niedługo po buncie w Białej Iglicy w roku 9:40 Wieku Smoka do życia powołana została druga Inkwizycja. Podobnie jak jej starożytny odpowiednik, jest ona niezależną organizacją, stojącą ponad innymi ugrupowaniami. Jej celem jest wytropienie i zlikwidowanie czynników odpowiedzialnych za szerzący się w Thedas chaos, zamknięcie Wyłomu i przywrócenie porządku. W początkowej fazie niezależność odrodzonej Inkwizycji jest jednak wątpliwa ze względu na brak poparcia tak Zakonu i templariuszy, jak i magów – bez poparcia któregokolwiek z tych stronnictw, nie ma ona realnej władzy ani wpływów, dlatego pierwszymi celami jest pozyskanie sojuszników, którzy wspomogą Inkwizycję w walce. W miarę zdobywania wpływów, Inkwizycja zaczyna być postrzegana jako wyrocznia w kwestiach egzekwowania prawa, do której ludność zwraca się o poradę lub ochronę.

Podwaliny pod nową Inkwizycję podłożone zostały w momencie przesłuchiwania Varrika Tethrasa przez Poszukiwaczkę Kasandrę Pentaghast. Odrodzenie Inkwizycji było w rzeczywistości awaryjnym planem Boskiej Justynii V na wypadek utracenia przez Zakon kontroli i wpływów. Zaufani ludzie Boskiej szukali godnych kandydatów na Inkwizytora, takich jak Strażnik albo Hawke, ci jednak zaginęli bez śladu.

Po eksplozji, w wyniku której zginęła Boska i większość wielkich kapłanek Zakonu, Thedas pogrążyło się w chaosie wywołanym przez Wyłom zagrażający zniszczeniem całego świata. Wypełniające wolę Boskiej Kasandra i Leliana powołują nową Inkwizycję, niezależną od Zakonu. Ten jednak nie uznaje jej, uważając ją za twór heretycki w związku z ukrywaniem nieformalnego Inkwizytora, nazywanego Heroldem Andrasty, rzekomo uratowanego przez nią podczas wybuchu.

Po znalezieniu sojuszników Heroldowi udaje się zamknąć Wyłom, jednak chwilę później stanowiący siedzibę Inkwizycji Azyl zostaje zaatakowany przez Koryfeusza. Heroldowi udaje się zająć jego uwagę dostatecznie długo, aby umożliwić ucieczkę mieszkańcom wioski, zanim ta zostaje zrównana z ziemią przez potężną lawinę. Po odnalezieniu pozostałych członków Inkwizycji Herold prowadzi ich do Podniebnej Twierdzy, gdzie zostaje oficjalnie ogłoszony jej przywódcą – Inkwizytorem.

Inkwizycja księga.png

Księga z dekretami Boskiej upoważniającymi m.in. do powołania Inkwizycji

W późniejszym czasie Inkwizycja przypuszcza szturm na fortecę Adamant, gdzie powstrzymuje magistra Venatori Liviusa Erimonda przed związaniem magów Szarej Straży z Koryfeuszem, uniemożliwiając pomiotowi przejęcie kontroli nad armią demonów. W konsekwencji Inkwizytor może sprzymierzyć się ze Strażnikami lub wygnać ich z Orlais.

Dzięki udzieleniu pomocy w zakończeniu orlezjańskiej wojny domowej Orais oficjalnie zostaje sojusznikiem Inkwizycji i wraz z Inkwizytorem wyrusza do dziczy Arbor, aby rozprawić się z pozostałościami armii Koryfeusza. Ten powraca jednak do Azylu, gdzie udaje mu się ponownie otworzyć Wyłom, zmuszając Inkwizytora do stawienia mu czoła bez wsparcia armii.

Po pokonaniu Koryfeusza Inkwizycja zyskuje rozgłos i szacunek w południowym Thedas. Morrigan przewiduje jednak, że wrogowie Inkwizytora wciąż czają się w cieniu, czekając, żeby na niego uderzyć, muszą jednak liczyć się z koniecznością walki z całą potęgą Inkwizycji.

Członkowie Inkwizycji Edytuj

Dowódcy Edytuj

  • Inkwizytor – głównodowodzący drugiej Inkwizycji
  • Cullen Rutherford – templariusz dowodzący wojskami Inkwizycji
  • Józefina Montilyet – ambasadorka Inkwizycji, odpowiedzialna za dyplomację
  • Leliana – współtwórczyni Inkwizycji, oficjalnie będąca jej seneszalem, nieoficjalnie odpowiadająca za wywiad, dawniej Lewa Ręka Boskiej
  • Kasandra Pentaghast – współtwórczyni Inkwizycji, dawniej Prawa Ręka Boskiej

Ważni członkowie Edytuj

Agenci Edytuj

Heraldyka Edytuj

  • Po podpisaniu porozumienia nevarskiego Inkwizycja podzieliła się na zakon templariuszy i Poszukiwaczy Prawdy, co zostało zaakcentowane w herbach obu organizacji. Pierwotny symbol Inkwizycji został podzielony na dwoje – miecz Oko Miłosierdzia stał się herbem templariuszy, podczas gdy wszechwidzące oko herbem Poszukiwaczy.

Ciekawostki Edytuj

  • W grze The Sims 3: Studenckie życie dostępnych jest wiele skórek na telefon, z czego jedna – „Wiek smoka” – to motyw z heraldyką Inkwizycji.

Zobacz też Edytuj

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki