FANDOM

„To mi wygląda na terytorium smoka. Oj, będzie się działo”

Żelazny Byk – jednooki najemnik qunari, towarzysz i panseksualna opcja romansowa dla Inkwizytora w Dragon Age: Inkwizycja.

Przeszłość Edytuj

Wychowywany był przez tamassran na Par Vollen. W dzieciństwie nazywano go Ashkaari – „ten, który myśli”. Jako osobnik duży jak na swój wiek przymierzany był na żołnierza, jednak ze względu na bystre oko, pomyślunek i niepasującą żołnierzowi niesubordynację tamassran przedzieliły go do nauki na szpiega Ben-Hassrath. Okazał się być świetnym kłamcą, stąd też otrzymał nowe imię – Hissrad („ten, który tworzy iluzje”, „kłamca”). Sprawdził się jako agent, zajmując się eliminacją szpiegów, buntowników i dezerterów. Przywódcy przydzielili go na Seheron, najtrudniejszy obszar działania, rozdarty nieustanną wojną pomiędzy qunari a Tevinterczykami, na którym agenci wytrzymują najwyżej trzy lata, a następnie przechodzą załamanie nerwowe. Żelazny Byk spędził na Seheronie blisko dekadę, zdobywając zaufanie tamtejszej ludności. Kiedy po ośmiu latach zaprzyjaźniony z nim kupiec, przekupiony przez buntowników, otruł większość jego oddziału, a następnie szkołę pełną dzieci, Hissrad przypuścił bez zgody Ben-Hassrath szturm na położoną w dżungli twierdzę tal-vashoth. Podczas ataku zginął jego wieloletni przyjaciel Visaad, co doprowadziło Hissrada do furii, w której wymordował wszystkich buntowników, jakich napotkał. Następnie oddał się w ręce przybyłych na miejsce ben-hassrath, którzy poddali go reedukacji jako niebezpiecznego i niezdolnego do pełnienia dalszej służby wśród cywili. Chociaż Hissrad był spalony na Seheronie, ben-hassrath zdawali sobie sprawę, że w dalszym ciągu jest użytecznym narzędziem, dlatego zdecydowano się wysłać go do Orlais, gdzie miał udawać najemnika tal-vashoth. Przez siedem lat służył tam w kompanii Posoczników Fishera, ostatecznie jednak doszło do kłótni pomiędzy nim a Fisherem, która zakończyła się śmiercią Fishera i założeniem przez Hissrada, używającego już imienia Żelazny Byk, swojej własnej kompanii najemników, znanej jako Szarżownicy Byka. Korzystając z najemników zbierał informacje o orlezjańskiej szlachcie, w dalszym ciągu wspomagając wywiad Ben-Hassrath. Podczas pobytu w Orlais, udając tal-vashoth, zasmakował jednak życia, jakiego wcześniej nie znał, jedząc, pijąc i oddając się cielesnym uciechom, łamiąc przy tym wszystkie zasady qun, co doprowadziło do kryzysu tożsamości. Mimo niezwykle przyjacielskiego usposobienia i swobodnego podejścia do swojej filozofii, trudno jest mu odrzucić lojalność wobec qun. Nie nawraca, ale też nie przeprasza za swój styl życia.

Udział Edytuj

Iron Bull tarot

Karta tarota Żelaznego Byka

Niedługo po tym, jak Żelazny Byk i jego oddział wygrywają potyczkę z Venatori, dochodzi do powstania Wyłomu. Przeczuwając kłopoty, qunari wysyłają Byka do zbadania sprawy.

Do Inkwizytora zgłasza się członek Szarżowników stwierdzający, że Żelazny Byk jest zainteresowany wstąpieniem do Inkwizycji i proszący o spotkanie z nim na Wybrzeżu Sztormów w Fereldenie. Podczas spotkania Byk przyznaje, że pracuje dla Ben-Hassrath, a dla zachowania pozorów będzie przekazywał zwierzchnikom tylko wybrane informacje na temat Inkwizycji i Wyłomu, w zamian przekazując potrzebne informacje Inkwizytorowi.

Jeżeli Inkwizytor zdecyduje się zatrudnić Byka i Szarżowników, znaleźć można go w Azylu koło stajni, zaś po przenosinach do Podniebnej Twierdzy na parterze tawerny.

Po jakimś czasie Byk poprosi Inkwizytora o wsparcie, mogące skutkować nawiązaniem sojuszu z qunari. Jeżeli podczas operacji Inkwizytor namówi Byka, aby nakazał Szarżownikom odwrót, dopuszczając tym samym do zniszczenia drednota qunari, Byk stanie się tal-vashoth.

Intruz Edytuj

Ocalono Szarżowników Byka: Po pokonaniu Koryfeusza wraz z Szarżownikami Byka w dalszym ciągu podejmował się zleceń mających na celu wyeliminowanie niedobitków Venatori i demonów. Po formalnym rozwiązaniu Inkwizycji lub przemianowaniu jej na gwardię Boskiej, jego oddział ponownie zaczął działać jako kompania najemnicza na terenie Orlais i Fereldenu.

Poświęcono Szarżowników Byka: Po pokonaniu Koryfeusza Żelazny Byk w ramach współpracy z Ben-Hassrath szpiegował Inkwizycję, dostarczając qunari informacji niezbędnych do próby przejęcia w Thedas władzy przez wyznawców qun. Jeżeli Żelazny Byk znajduje się w drużynie Inkwizytora przed finałową walką z Viddasalą, atakuje i ginie wraz z pozostałymi qunari.

Poparcie Edytuj

Poparcie Żelaznego Byka najłatwiej jest zyskać zabierając go na misje. Szybko można zyskać je podczas misji i na obszarach, na których przeciwnikami są Venatori. Warto mieć go w drużynie również podczas walk z wielkimi smokami – po zabiciu pierwszego z nich (jeśli był w drużynie) rozmawiając z Bykiem w Podniebnej Twierdzy pojawi się scenka przerywnikowa, podczas której można zyskać jego aprobatę zgadzając się z opinią o smokach i wypijając, kiedy wznosi toast.

Żelazny Byk ogólnie zgadza się z działaniami Inkwizycji, więc niewiele decyzji Inkwizytora ma znaczący wpływ na jego poparcia. Wyjątkami są decyzje podjęte w następujących misjach:

Romans Edytuj

Ironbullr

Karta tarota (romans)

Żelazny Byk jest opcją romansową dla Inkwizytora bez względu na płeć i rasę.

W przeciwieństwie do większości opcji romansowych w Inkwizycji, związek z Bykiem rozpoczyna się od relacji seksualnych, a nie romantycznych. Po pewnym okresie flirtowania z Bykiem i wykonaniu jego osobistego zadania, rozmowa z nim aktywuje scenkę przerywnikową, w której Inkwizytor wchodząc do swoich kwater zastaje Byka siedzącego na jego łóżku. Qunari stwierdza, że „rozumie, co [Inkwizytor] ma na myśli” i wie, że „chce poujeżdżać Byka”. Jeżeli Inkwizytor zgodzi się z nim, dojdzie między nimi do zbliżenia seksualnego. Podczas następnej rozmowy Inkwizytor może zdecydować się zakończyć związek z nim albo zgodzić się na związek opierający się na seksie.

Podczas rozmowy, w której Byk pyta o to, jak poważne są jego relacje z Inkwizytorem stwierdza, że nie przeszkadza mu luźny związek, jeśli tego chce Inkwizytor. Zapytany o to, jak qunari okazują sobie głębsze uczucia, Byk wyjaśnia, że nie uprawiają seksu z miłości, a żeby okazać przywiązanie do kogoś tworzą i ofiarowują sobie naszyjnik kadana. Inkwizytor może stworzyć takowy i wręczyć go Bykowi. W trakcie rozmowy do pokoju, w którym przebywają nagi Byk i Inkwizytor, wchodzą Cullen, Józefina i Kasandra – w tym momencie Inkwizytor może stwierdzić, że był to „skok w bok”, kończąc związek, albo przyznać, że jest z nim w związku i zamierza go kontynuować. Po ofiarowaniu naszyjnika Bykowi ten nazywa Inkwizytorem „kadan” (co w języku qunari znaczy „serce moje”). Od tego momentu podczas rozmów Byk nazywa Inkwizytora „kadan”.

Inkwizytor dwukrotnie – raz z podstawowej wersji gry, raz w dodatku Intruz – może zaproponować Bykowi małżeństwo, na co ten odpowie, że jest z Inkwizytorem z wyboru i każdego dnia utwierdza się w tym przekonaniu, jednak nie widzi przeciwwskazań, żeby zalegalizować ich związek w sposób pożądany przez Inkwizytora.

Błędy Edytuj

  • Jeżeli za pierwszym razem Inkwizytor odrzuci złożoną przez Byka propozycję seksu, gra niepoprawnie rozpozna podjętą decyzję. Przy następnej romansowej konwersacji Byk i Inkwizytor rozmawiać będą o odbytym stosunku, bez względu na decyzję, jaką podjął gracz.

Początkowe umiejętności Edytuj

Drzewko umiejętności Początkowe umiejętności
Broń i tarcza (Inkwizycja) Broń i tarcza
Broń dwuręczna (Inkwizycja) Broń dwuręczna
Herszt Herszt
Forpoczta Forpoczta
Łupieżca (specjalizacja Inkwizycja) Łupieżca (specjalizacja)

Zadania Edytuj

Quest-DAI Kapitan Szarżowników
Quest-DAI Mądra miłość
Quest-DAI Wymagania qun

Ciekawostki Edytuj

Iron Bull alt tarot

Karta tarota (tal-vashoth)

  • Według Davida Gaidera „jedyną rzeczą, której boi się [Żelazny Byk], jest przeszłość”.
  • Przez twórców opisywany jest jako „Mięśniak”.
  • Patrick Weeks zapytany o to, do jakiego jedzenia porównałby Żelaznego Byka, stwierdził, że „albo do rumsztyku ze względu na rozmiar, albo do chili doga ze względu na przepysznie złe decyzje”.
  • Według Patricka Weeksa większość ludzi w rozmowach zwraca się do Żelaznego Byka po prostu per Byk.
  • We wczesnych etapach produkcji, ze względu na masywność i wysokość, romans z Żelaznym Bykiem miał ograniczać się tylko do ludzi i qunari, ponieważ trudno było dostosować animacje do przedstawicieli innych ras. W pierwotnej wersji znajdował się dialog, w którym Byk tłumaczył, dlaczego nie może romansować z Inkwizytorem, jednak ostatecznie dział zajmujący się animacjami i projektant animacji John Epler rozwiązali ten problem.
  • Według Patricka Weeksa, Żelazny Byk jest po trzydziestce, a przed czterdziestką.
  • Jest pierwszym w serii Dragon Age towarzyszem rasy qunari, z którym można nawiązać romans.
  • Według podkładającego Bykowi Freddiego Prinze’a Jr., Żelazny Byk boi się demonów, ponieważ mogą one opętać zarówno ludzi, jak i qunari.
  • Opisywany jest jako zabawny, porywczy, charyzmatyczny urodzony przywódca, ma jednak problemy z dostosowaniem się.
  • Jeżeli Inkwizytor nie nawiązał romansu ani z Żelaznym Bykiem, ani z Dorianem, podczas losowych dialogów będą prowadzić oni rozmowy sugerujące, że uprawiają ze sobą seks. W późniejszej fazie gry rozmowy sugerują, że są oni ze sobą w związku.
  • Podczas sceny, w której Inkwizytor ofiarowuje Bykowi naszyjnik kadana, na jego barkach widać dwa wzory. Nie wiadomo, czy są to tatuaże, czy malowidła qunari, nie wiadomo też jakie jest ich pochodzenie.
  • Zapytany przez Blackwall'a dlaczego nie nosi pancerza po tej stronie twarzy, gdzie nie ma oka, odpowiedział, że takim działaniem pokazałby przeciwnikowi gdzie celować, a tak jest spora szansa, że wróg mu się podłoży sądząc, że łatwo da radę zmylić jednookiego qunari.

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

Inkwizycja logo Członkowie drużyny i doradcy w Dragon Age: Inkwizycja Inkwizycja logo
Członkowie drużyny: Żelazny BykBlackwallDorian PavusKasandra PentaghastVarrik Tethras
VivienneSeraSolasCole
Doradcy: Cullen RutherfordLelianaJózefina Montilyet

Więcej z Fandomu

Losowa wiki